29 mai 2011

Din dragoste pentru.. tatuaj



Tatuajul.. subiect tabu chiar si azi, dupa ce a aparut acum mii de ani. Pareri pro si contra, modele mici si mari, simple sau complexe, colorate sau alb negru, arta. Si totusi putini sunt cei care stiu macar putin despre istoria lui. Nu a aparut acum 10 -15 ani, nu este specific puscariasilor, marinarilor sau fanilor de muzica rock.

Primul "tatuaj" a aparut cu 12 000 de ani i. Hr. De ce ghilimele? Pentru ca nu era ceva tocmai voit, ci pur si simplu pentru vindecare, ranile erau frecate cu cenusa, si deci ramaneau urme sau desene nedefinite, dar permanente. In legatura cu originea primului om tatuat nu este nimic sigur, se oscileaza intre Egiptul antic si poporul eschimos.

Tatuajele difera de la o populatia la alta, dar in general reprezinta apartenenta la o clasa privilegiata, si de obicei conducatorii erau cei care purtau tatuaje ce le reprezentau numele, animalele sacre ale tribului sau descendenta persoanei in cauza.

Majoritatea triburilor foloseau tatuajele ca un ornament, insa sunt si exceptii : gotii foloseau tatuajele pentru a-si marca sclavii, la fel faceau si romanii. In Tahiti, tatuajele erau o scurta istorie a persoanei care le purta: cand deveneau adulti, baietii primeau un tatuaj care sa marcheze aceasta etapa, la felsi pentru casatorie. Mai tarziu, tatuajele au devenit un fel de suveniruri pentru marinari, care isi faceau insemne pentru fiecare loc in care au ajuns: de exemplu, dragonul arata calatoria in China.

Daca astazi sunt persoane care se vaita cum ca tatuajele sunt dureroase, imaginati-va cum erau inainte, cand erau facute prin trecerea unui os subtire de peste imbibat in grasime de foca si funingine (la eschimosi, de obicei pe fata, pentru infrumusetare), zgariing pielea pe conturul unui desen si turnand apoi smoala fierbinte (in Australia), prin inteparea pielii cu ajutorul dintilor de rechin, inmuiati in vopsea (polinezii foloseau metoda asta), iar in Japonia acele ascutite erau confectionate din cochilii de scoica. Sunt sigura ca era o placere atat procesul de creare, cat si cel de vindecare.

Abia in 1876 este patentata prima masina de tatuat, de catre Thomas Alva Edison, ce avea la baza un motoras electric.

Totusi, nici in trecut si nici astazi, tatuajele nu sunt vazute mereu cu ochi buni. Cum spuneam si mai sus, sunt asociate marinarilor (toata lumea cunoaste tatuajele inverzite care reprezinta sirene, femei goale, sau nume gen Maria, Ion, Vasile), puscariasilor, rock-erilor sau cine stie, "baietilor rai".
Dar vremurile se mai schimba, la fel si oamenii, la fel si gandirea unora dintre ei.

Nu sunt nici marinar, nu am nici probleme cu legea si sunt departe de a fi "baiat rau" (acum rad). Si totusi, am aproape 5 luni de cand sunt mandra posesoare a unui tatuaj. De care sunt absolut incantata, si pe care nu il regret nici o clipa. Nu stiu daca m-am gandit prea mult inainte sa il fac, sau nu m-am gandit deloc, dar acum este acolo. Si sta tare bine. Am infruntat pareri diferite, unele rautacioase, altele admirative, dar pot sa recunosc ca am fost atat de incantata de el incat nu prea mi-a pasat de ceea ce spun ceilalti.

In ciuda tuturor ideilor preconcepute, ce vor spune parintii tai? (inca nu l-au vazut, deci nu pot sa raspund, dar voi face un update al post-ului atunci cand vor afla), ce va spune sotul tau? (nu l-am cunoscut inca, asa ca ma va accepta asa cum sunt), ce parere vor avea copiii tai? (copiii mei isi vor iubi mama oricum, frumoasa, urata, tatuata sau nu), am mers increzatoare la salon. Am avut un moment de panica, si am fost gata gata sa o iau la fuga. Dar am ramas, si rezultatul m-a surprins tare placut. Nu desenul in sine, ci increderea pe care mi-a oferit-o. Stare de bine si de multumire, senzatia ca am facut ceva ce mi-am dorit doar pentru mine. E al meu si atat.
Am ales un fluture. L-am vazut, l-am placut, l-am tatuat. Abia apoi am aflat si semnificatia, si este departe de a fi una plicticoasa : frumusete rafinata, fragilitate, feminitate. Ii sunt atribuite si metamorfoza, renasterea, reconstructia. Ca mai toate vietatile inaripate, fluturele reprezinta libertate. In Grecia Antica, simboliza imortalitatea sufletului, pentru romani era semn al protectiei in trecerea spre lumea de dincolo, iar in Irlanda secolului 17 era interzisa uciderea fluturilor pentru ca erau considerati sufletele copiilor care au murit.

Primul tatuaj a fost un act de curaj. Al doilea va fi probabil, dorinta pura. Pasiune. Placere.
Sunt convinsa ca vor fi persoane care ma vor privi ciudat. Dar stiu ca vor fi si mai multe carora le va placea ce vad. Si la urma urmei, "eu" nu sunt doar un tatuaj. In schimb, tatuajul devine parte din mine.


6 comentarii:

  1. Asa e , de aceleasi intrebari m-am lovit si eu. Ce o sa zica barbatii despre tatuaj, copilul tau nu te va judeca?
    E de la sine inteles ca daca un barbat se lasa intimidat de un tatuaj nu are ce cauta in viata mea, iar copilul probabil ca deja va trai intr-o lume in care tatuajul nu va mai fi tabu.
    Pana atunci, merita sa ne mandrim cu tatuajele noastre frumoase :)

    RăspundețiȘtergere
  2. ma bucur pentru tine si te felicit si eu cochetez demult cu ideea unui tatuaj, chiar imi doresc mult unul ,dar nu am reusit sa aleg inca ce mi s-ar potrivi cel mai bine...aaa si apropos , copiii si sotul nu cred ca vor avea nimic impotriva.:*

    RăspundețiȘtergere
  3. glumesti nu...!? un tatuaj la o femeie(acum depinde si de model dar la tn se aplica) este mai mult decat ceva atractiv, fiind uneori(mai depinde si de persoana..si de tatuaj :-D) de-a dreptu irezistibil...
    parerea unui barbat :-) (Florin). Buna Adri, f meshto blogu..

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucur sa aud ca sunt barbati care cred si recunosc ca un tatuaj poate fi foarte sexy :) Multumim de comentariu :*

    RăspundețiȘtergere